Hvad siger supermarkederne?

12-12-2014

Et nyt EU-direktiv kræver, at palmeolien bliver synlig på vores fødevarer. Hvordan ser supermarkederne deres ansvar i forhold til en bæredygtig produktion? Og hvordan orienterer vi os som forbrugere? Frederik Lynge, der er er ansvarlig for Red Orangutangens erhvervspartnerskaber, besvarer fire hurtige spørgsmål efter at have undersøgt sagen.

Hvad handler det nye direktiv om?

De nye EU-regler handler ikke kun om vegetabilsk olie. De er en del af en større opdatering af reglerne for varedeklaration på fødevarer. Hidtil har palmeolie kunnet figurere under mere end 300 forskellige navne på en varedeklaration. Nu skal producenten angive typen og oprindelsen af vegetabilsk olie. Derved bliver palmeolien synlig, så man som forbruger har mulighed for at tage stilling til sit køb.

Hvordan håndterer supermarkederne deres ansvar for at støtte op om en bæredygtig udvikling indenfor produktion af palmeolie?

Hos Red Orangutangen mener vi  generelt, at man som virksomhed bør kunne stå inde for sine varer, så kunderne trygt kan handle uden af bidrage til afskovning. Det er selvfølgelig et stort arbejde, og heldigvis er flere af supermarkederne godt i gang.

Generelt ser supermarkederne deres ansvar som værende størst på deres egne mærker. Altså de produktserier, som de selv producerer.

Det er der selvfølgelig en vis mening i, men de har nu også et stort ansvar overfor de andre varer, de har i butikkerne. Alt andet lige kan deres forretning bidrage til afskovning, uanset hvem der producerer varen, så længe de forhandler varen i butikken.

Hvor kan jeg som forbruger i dag finde varer med RSPO-certificeret palmeolie i butikkerne?

Blandt danske supermarkeder er Rema1000 de mest ambitiøse. Allerede i 2013 annoncerede kæden, at fødevarer og andre dagligvarer inden for kædens egne mærker udelukkende indeholdt certificeret palmeolie.

Hos Coop, der driver Irma, Superbrugsen, Fakta og Kvickly, er 98% af palmeolien i fødevarer inden for kædens egne mærker RSPO certificeret palmeolie inden nytår. Coop har dog ikke offentliggjort målsætninger for deres non-food varer.

Dansk Supermarked, der driver Netto, Bilka og Føtex, er ikke nået så langt som Coop men er til gengæld mere ambitiøse på længere sigt.Inden udgangen af 2015 vil de have 100% certificeret palmeolie i både fødevarer og andre dagligvarer under deres egne mærker. Inden udgangen af 2018 vil de sikre 100% sporbarhed i palmeolie i egne varemærker.

Men der er også mange andre producenter der arbejder for at få sikret certificeret palmeolie i deres produkter. Feks. store virksomheder som Unilever, der har mærker som Frisko, Knorr og Neutral. Og chokoladeproducenten Ferrero har annonceret, at de allerede ved nytår har 100% certificeret sporbar palmeolie i deres produkter. Så du kan spise Nutella med lidt bedre samvittighed i 2015.

Vil det fremgå på produkterne om det indeholder certificeret palmeolie?

RSPO-certificeret palmeolie i Urtekram müsli

Det kan derfor desværre fortsat være svært som forbruger at navigere i, da supermarkederne ikke umiddelbart har planer om at vise det certificerede palmeolie med mærkning på varerne. Det ville i vores optik også være bedst, hvis supermarkederne ”ryddede op i butikken”, snarere end, at man som forbruger skal forholde sig til endnu et miljømærke.

Vi forventer dog, at flere og flere varer vil have det stående i ingredienslisten, som her på deklarationen på müsli fra Urtekram.


Vi er startet med at stille ambitiøse krav til vores egne varemærker, der hvor vi har det største ansvar.

Ulla Riber, CSR-chef i COOP

Der vil være mange produkter i vores butikker, både DS' private label og de store brands, som indeholder RSPO certificeret palmeolie, men det vil ikke være alle, hvoraf det fremgår af deklarationen, at der er tale om certificeret olie.

Hanne S. Neumann, CSR-specialist Dansk Supermarked